ارتباط آپنه انسدادی خواب و آسیب کبدی در نوجوانان چاق

15 اوت 2016- محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه کلرادو دریافتند که اختلال تنفسی در خواب که ناشی از آپنه انسدادی خواب(OSA) می باشد و هیپوکسی شبانه در نوجوانان چاق مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) ممکن است آسیب به کبد را در این افراد تشدید کند.

یافته های این مطالعه که در مجله یHepatology منتشر شده است، نشان می دهد در میان نوجوانان چاق مبتلا به  NAFLD، کسانی که دوره های هیپوکسی( کمبود اکسیژن) شبانه را  به دلیل آپنه ی انسدادی خواب تجربه می کنند، به شدیدترین نوع این بیماری کبدی مبتلا هستند.

بیماران مبتلا به چنین اختلال خوابی، چرخه هایی از میزان اکسیژن نرمال و کمبود اکسیژن را بصورت تکرار شونده، در طول خواب تجربه می کنند، در این افراد مقدار بافت اسکار در کبد از طریق مکانیزمی که تاکنون به طور کامل شناخته نشده است، افزایش می یابد.

محققان قبلا ارتباط بین آپنه ی انسدادی خواب مرتبط با چاقی با پیشرفت NAFLDدر بزرگسالان را قبل از اثبات ارتباط بین هیپوکسی شبانه و استرس اکسیداتیو، که تصور می شود یک عامل تاثیر گذار در ایجاد کبد چرب غیر الکلی است، اثبات کردند.

آپنه خواب همچنین با افزایش فشار بر قلب برای پمپ خون اکسیژن دار به سراسر بدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی که یکی از عوارض اصلی مرتبط با دیابت است را افزایش می دهد.

این فرضیه که رادیکال های آزاد ناشی از استرس اکسیداتیو و یا گونه های فعال اکسیژن حاصل از OSAو هیپوکسی شبانه در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی چاق، یک واکنش التهابی را سبب می شوند که باعث آسیب اکسیداتیو به سلول های کبدی می گردد، توسط محققان آزمایش شد.

این پدیده که آپنه ی خواب سبب وخیم تر شدن NAFLDمی گردد به خوبی در بزرگسالان به اثبات رسیده است اما مطالعات کمی تاکنون به بررسی این ارتباط در نوجوانان، به ویژه نوجوانان چاق پرداخته اند.

برای این کار، محقق ارشد دکتر ساندارام وهمکارانش از بیمارستان کودکان کلرادو، 36 نوجوانان مبتلا به NAFLDو 14 نوجوان لاغر را بررسی کردند.

 در بیماران چاق مبتلا به NAFLD( که 25 نفر از آنها دچار آپنه خواب و یا دوره های هیپوکسی در طول خواب بودند) و افراد لاغر مطالعات خواب، تست های کبدی و تجزیه و تحلیل ادرار انجام شد.

نتایج نشان داد که نوجوانانی با آپنه انسدادی خواب و هیپوکسی دچار فیبروز کبدی شدیدی (مرحله اول از اسکار کبد) نسبت به سایرین شده اند و میزان نشانگر استرس اکسیداتیو در بدن آنها بالاتراست.علاوه بر این، استرس اکسیداتیو بیشتر در شب در 23 نوجوانان با استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) که یک شکل جدی تر از بیماری کبدی است، رخ داده است. این داده ها، همراه با اطلاعات حاصل از سایر مطالعات اخیر، نشان می دهد - نه بصورت قطعی- که پیشرفت بیماری کبدی و آپنه خواب رابطه ی تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در افراد مبتلا به NAFLDتحت تاثیر آپنه ی انسدادی خواب و کمبود اکسیژن، عدم تعادل بیشتری بین حضور رادیکال های آزاد و توانایی بدن برای مقابله با اثرات مضر آنها نسبت به افراد بدون هر گونه اختلال خواب مشاهده می شود.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/obstructive-sleep-apnea-is-linked-to-liver-injury-in-obese-teens,-study-finds-96723132.html